Go Back   Old Project Avalon Forum (ARCHIVE) > Project Avalon Forum > Global Ground Crew Networking > Europe > SWEDEN

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-25-2008, 07:40 PM   #1
RobMon
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Uppsala, Sweden
Posts: 4
Default Äger ni guld eller silver?

Jag personligen är fullständigt övertygad att världsekonomin är på väg mot en massiv kollaps vilket medför oanade konsekvenser. Lilla Sverige känns ofta som en väldigt trygg plats i världen och kommer säkert vara det även framöver, men inte ens vi kan stå utanför följderna av när det globala korthuset rasar samman.

Hur långt kan det gå, finns möjligheten att en dag inte så långt bort är de papperslappar vi har på fickan och papperselektronerna på bankkontot mer eller mindre värdelösa? Om så är fallet, vad kan man göra för att förbereda sig på bästa sätt?

För min egen del har jag börjat köpa guld, inte några större volymer (det är egentligen otroligt hur litet guld, viktmässigt, man får för sina pengar) men är ändå en del för att känna mig lite lugnare om/när allt brakar samman. Man kan ju inte äta guld men det kan inte vara en nackdel att ha lite gul metall i fickan när det krisar.

Har ni själva några investeringar i ädelmetaller eller känns det onödigt?

Till er som handlar tex. guld: har ni märkt av problem att köpa guld? Jag själv köpte några små tackor, 1 gram, häromdagen och då hade guldaffären haft problem att leverera och fick ta ett visningsex för att kunna fylla min order.
RobMon is offline   Reply With Quote
Old 09-27-2008, 12:14 AM   #2
Paradoxer
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Stockholm
Posts: 10
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Guld är en mycket populär handel idag, men märkligt nog stiger inte priset nämnvärt trots den ökande handeln. Tyvärr tillåter inte min ekonomi köp av några större mängder.

Jag har från håll hört att man ska tjäna mer på platinahandel, men detta vågar jag inte uttala mig om.

Last edited by Paradoxer; 09-27-2008 at 12:18 AM.
Paradoxer is offline   Reply With Quote
Old 09-27-2008, 12:52 PM   #3
Exarx
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Sweden
Posts: 44
Default Re: Äger ni guld eller silver?

jag är helt övertygad om att världsekonomin kommer att kollapsa också, ingenting nytt kan ju byggas upp om det gamla finns kvar.
Har dock inte köpt något guld eller silver, däremot har jag under en längre tid köpt en hel del konserver som sparas till.. tja, relativt snart faktiskt. Räcker inte superlänge, men jag tror inte vi kommer behöva klara oss helt ensamma så otroligt länge heller.
Exarx is offline   Reply With Quote
Old 09-27-2008, 03:13 PM   #4
kari
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 52
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Vad har du köpt för konserver?
Vita bönor,skinka,och allt annat kanske man ska satsa på så man står sig en tid.Har inte köpt nåt guld.
kari is offline   Reply With Quote
Old 09-27-2008, 05:45 PM   #5
Exarx
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Sweden
Posts: 44
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Quote:
Originally Posted by kari View Post
Vad har du köpt för konserver?
Vita bönor,skinka,och allt annat kanske man ska satsa på så man står sig en tid.Har inte köpt nåt guld.
vita bönor i olika slag, skinka, makrill, tonfisk i olika slag.
Glöm inte att det är bra att ha mjöl, kanske lite torrjäst så man kan baka lite bröd, salt är förstås bra också.
då kan man också kanske ha lite konserverade chaminjoner och krossade tomater i konserver.. kan man ju göra en god pizza en deppig dag, kommer man vara relativt ensam om sådana tider kanske...
Exarx is offline   Reply With Quote
Old 09-28-2008, 02:05 AM   #6
CompuTerror
Guest
 
Posts: n/a
Default Re: Äger ni guld eller silver?

En lite mer ytlig sida av det hela.
Här skriver den beryktade maffiabossen Al Capones sonson Chris Capone om guldbristen. http://www.chriscapone.com/2008/09/t...uy-gold-coins/
  Reply With Quote
Old 10-06-2008, 08:35 PM   #7
jonker
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 3
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Quote:
Originally Posted by RobMon View Post
Har ni själva några investeringar i ädelmetaller eller känns det onödigt?
Hej där,
Jag började köpa fysiskt guld för ungefär ett år sedan och har löpt så mycket jag kan. Silver är dessvärre belagt med moms i Sverige så det är lite sämre ur det perspektivet... Har dock köpt några kilo på Tradera. Jag köper allt mitt guld här: http://www.tavex.se/ De är duktiga och kan ge bra råd efter ens egna behov... (Ska säga att jag inte har något med företaget att göra, bara handlar där...) Kan varmt rekomendera ett seminarium om guld som investering de hade i Stockholm för ett tag sedan:
http://www.tavex.se/index.php?main=61&newsID=62
Krassimir Petrov är otroligt bra på att förklara svåra ekonomiska fenomen. Finns mycket smått och gått av honom på Google Video...
mvh /J.
jonker is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2008, 08:46 PM   #8
RobMon
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Uppsala, Sweden
Posts: 4
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Jag handlar också mitt guld på Tavex, dom har varit pålitliga ända fram tills idag. Skulle hämta ut en beställning, ett par 2.5 gramstackor, men när jag kom dit hade dom råkat sälja delar av min beställning till någon annan tidigare på dagen så jag får återkomma på torsdag. Känns lite skumt faktiskt, hoppas dom inte hittar på nåt fuffens med min beställning... Nåja, pengar (och guld) är ju inte allt härivärlden. :-)

I övrigt dök ju börserna rätt rejält idag (också) och jag ser med skräckblandad förtjusning fram mot morgondagen som bla av Halfpasthuman.com/urbansurvival.com har utpekats som starten på något väldigt omstörtande. Den som väntar (några timmar) får se.

Som en extra parentes kan jag tipsa om filmen Zeitgeist:Addendum som jag precis tittat klart på, har nu även beställd den på DVD och köpt en bok som omnämnts i filmen. Jag rekommenderar den varmt, en av de viktigaste och intressantaste filmer som någonsin gjorts!
Kolla den på nätet här: http://www.zeitgeistmovie.com/

Nu är jag klar.
RobMon is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2008, 08:51 PM   #9
aiwass322
Project Avalon Member
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 100
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Nya Zeitgeist är enormt bra!
aiwass322 is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2008, 08:54 PM   #10
Exarx
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Sweden
Posts: 44
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Zeitgeist addendum lär jag säga är den viktigaste film som någonsin gjorts. Helt enligt mina värderingar dessutom. Den tar upp allt som är viktigt och förklarar allt sakligt.
rekommenderar er också förövrigt att titta in på Venus project, som visades upp i zeitgeist addendum.
http://www.thevenusproject.com/
Exarx is offline   Reply With Quote
Old 10-16-2008, 03:42 PM   #11
jonker
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 3
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Quote:
Originally Posted by RobMon View Post
Jag handlar också mitt guld på Tavex, dom har varit pålitliga ända fram tills idag. Skulle hämta ut en beställning, ett par 2.5 gramstackor, men när jag kom dit hade dom råkat sälja delar av min beställning till någon annan tidigare på dagen så jag får återkomma på torsdag. Känns lite skumt faktiskt, hoppas dom inte hittar på nåt fuffens med min beställning... Nåja, pengar (och guld) är ju inte allt härivärlden. :-)
Kollade just Tavex hemsida... Alla 100g-tackor är ****sålda. Massiv efterfrågan verkar det som... Läste också på StClairs forum att han fått vända sig till leverantörer utanför Europa för att få leverans... Guldpriset gick nyss ner 50 dollar. Manipulationen är uppenbar. För er som inte redan känner till de, följ GATAs arbete: www.gata.org

/Jonker
jonker is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 11:58 AM   #12
ayadew
Avalon Senior Member
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 40
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Man borde köpa lite Uran, hehe
ayadew is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 01:33 PM   #13
aiwass322
Project Avalon Member
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 100
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Quote:
Originally Posted by ayadew View Post
Man borde köpa lite Uran, hehe
Hahahaha. Förmodligen det mest utpekade man kan säga i modern säkerhetspolitik. Men visst. Det finns böcker om kärnklyvning så jag är på!
När vi har bomben färdig föreslår jag:

1. Göran Persson gård. Med sossekansliet som egendomslösa slavar.

2. Fredrik Reinfeldt som personlig chaufför och umgänge.

3. Nuvarande finansministern på jour som bollblank för alla sveriges arbetstagare.

4. Geografisk äganderätt och demokratiskt självbestämande per län.

5. Kollektivisering av livsmedelsproduktion per län.

6. Kollektiv kommunal parlamentarisk regering i Sverige. Representanter från varje län.

Vi får helt enkelt delegera makten ned på gräsrotsnivå och uppåt. Vart bygger vi bomben?
aiwass322 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 01:59 PM   #14
borrasca2012
Avalon Senior Member
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 88
Default Re: Äger ni guld eller silver?

....jeg syns d er ikke nokkå feil med å kjøper seg lit silver og konserver....


.............du taper ihvertfall ikke med den investition.....
borrasca2012 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 02:00 PM   #15
aiwass322
Project Avalon Member
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 100
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Min 100:e postning på Avalon. Dagen till ära följer en kort betraktelse.

Sverigeavdeldningen är ju död. Det är tydligt.

Men jag undrar överhuvudtaget vad som hände med forumet efter max 2 månader. Intensiteten och nyhetsflödet minskade dramatiskt och mycket av ämnena har gått från rykande fräsch fakta till rena nutidspolitiska betraktelser.

Vilket tyder på att informationen till vår värld är minst sagt kontrollerad. Enligt praktiska bevis! Hur ser ni på detta? Vad gör vi?

Det är tydligt att vilken process som än börjat rulla i världen kommer så kommer en långsam och pedagogisk utveckling att följa. Dvs att vi långsamt kommer fångas in på ett sätt som för evigt håller oss från utveckling.

Det borde vara den första agendan för oss. Hur vi fjärmar oss och våra barn från att leva i den värld de föds i? 10-30 års perspektiv....
aiwass322 is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 11:24 PM   #16
JohanP
Guest
 
Posts: n/a
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Hola people!
Min första titt här på Avalon och jag måste säga att det känns skönt att det ändå är ett hyggligt antal svenskar här som inte är hypnotiserade av propagandan som spyr ut ur medierna. Angående världsekonomins kollaps och guldköpande har jag några åsikter. Om systemet pajjar kommer troligen mat och vatten vara absolut högst på listan jämsides med värme, el och skydd mot kyla, regn/snö och vind. Om hyrorna går upp i taket, elpriset skjuter i höjden och maten inte blir tillgänglig så kommer det bli kaos. Överlevnad går före allt. Jag har svårt o tro att Guld och Silver kommer ha det höga värde i en sådan situation.

Om vi lyckas klara oss från att bli förslavade av NWO nötterna som vill ha kål på vår fria vilja så tror jag att ett icke monetärt system kan bli verklighet. I ett sådant system kommer det som värderas högst vara kreativa idéer. Något som idag till stor del förtrycks!
  Reply With Quote
Old 11-09-2008, 01:14 PM   #17
ayadew
Avalon Senior Member
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 40
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Att information är kontrollerad är ett faktum, men är det egentligen relevant?
Om man ska tro att intuition existerar så finns allt relevant tillgängligt i ditt higher self. Det är därför jag söker mig innåt, inte utåt i det märkliga samhälle vi skapat.
Världen går fortare och fortare, jag förstår den inte. Vi hinner inte förstå den. Kan man ens ha en åsikt, egentligen? Om 10 år kommer den se väldigt annorlunda ut. Se tillbaka på de senaste 10 ården - världen blev ett informationssamhälle genom internet och ALLT ändrades, och utvecklingen är exponentiell.
(Om du vill skydda dina barn från världen, låt dem inte utsättas för den, låt dem inte existera. =p)



Quote:
Originally Posted by aiwass322 View Post
Min 100:e postning på Avalon. Dagen till ära följer en kort betraktelse.

Sverigeavdeldningen är ju död. Det är tydligt.

Men jag undrar överhuvudtaget vad som hände med forumet efter max 2 månader. Intensiteten och nyhetsflödet minskade dramatiskt och mycket av ämnena har gått från rykande fräsch fakta till rena nutidspolitiska betraktelser.

Vilket tyder på att informationen till vår värld är minst sagt kontrollerad. Enligt praktiska bevis! Hur ser ni på detta? Vad gör vi?

Det är tydligt att vilken process som än börjat rulla i världen kommer så kommer en långsam och pedagogisk utveckling att följa. Dvs att vi långsamt kommer fångas in på ett sätt som för evigt håller oss från utveckling.

Det borde vara den första agendan för oss. Hur vi fjärmar oss och våra barn från att leva i den värld de föds i? 10-30 års perspektiv....
ayadew is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2008, 03:10 PM   #18
stiros
Avalon Senior Member
 
Join Date: Dec 2008
Location: Sweden
Posts: 159
Default Re: Äger ni guld eller silver?

För att ha nytta av guld och silver, måste man ha någon form av "stabilt samhälle", där man kan idka handel, dvs guld och silver är ett substitut för valutan vi använder idag.
Om man inte har dessa "stabilt samhälle"-förutsättningar är guld och silver inget värt, det är mycket bättre att ha livsnödvändiga "saker", som t.ex. matkonserver, verktyg, kläder m.m.

Mvh stiros
stiros is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2008, 03:34 PM   #19
stiros
Avalon Senior Member
 
Join Date: Dec 2008
Location: Sweden
Posts: 159
Default Re: Äger ni guld eller silver?

Quote:
Originally Posted by Exarx View Post
....... ingenting nytt kan ju byggas upp om det gamla finns kvar. .........
Jag är själv också övertygad om den kommande "kraschen". Jag har tidigare själv också tyckt, att det gamla måste krascha först, innan något nytt kan byggas upp.
Jag har inte denna uppfattning längre, utan vi måste bygga upp det nya innan det är för sent. Vi kan inte bygga upp något om vi inte har några resurser. Vi har fortfarande lite resurser nu, och med dessa resurser vi har nu, måste vi bygga upp det nya.
Om vi låter det nuvarande samhället krascha först, har vi ju samma agenda som "makteliten", med den skillnaden att de har fullt utbyggda resurser, t.ex. i form av stora städer under jord, och vi har ingenting.
Om vi skall agera måste vi starta nu. Som jag ser det kan vi inte bygga upp en kopia av det gamla samhället, det samhälle som håller på att krascha nu, utan vi måste bygga upp nya, flera olika samhälls-system för att ta reda på vilka system, som fungerar bra.

Mvh stiros
stiros is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT. The time now is 09:02 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Project Avalon